Text saying Grådig

DI lobbyer for at presse CO2-afgiften så langt ned, at de store forurenere reelt tørrer regningen af på alle os andre.
Hvad værre er, det ser ud til at lykkes.

Har IværksætterDanmark den grønne førertrøje?
Hvordan gør vi Danmark til det allerbedste sted at plante sine ideer som grøn iværksætter?
Kl. 11.00-11.45・Iværksætterskibet (H9)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der gør det sværere for grønne iværksættere at konkurrere mod de eksisterende, forurenende alternativer?
  • Hvorfor kæmper DI imod klimaafgifter i landbruget, der gør det sværere for grønne iværksættere i fødevaresektoren at konkurrere mod de eksisterende, mere forurenende alternativer?
  • Hvem skal betale for den ekstra omkostning, som DIs klimaplan koster ift den plan som fx. de økonomiske vismænd anbefaler?
Snak og Æd med Nikolaj Kirk
Der bliver tændt op under fiskegryden, når vi taler om, hvordan vi redder biodiversiteten i havet.
Kl. 11.15-12.00・DI Hjørnet - Havnegadescenen (F34)
  • Hvorfor kæmper DI imod klimaafgifter i landbruget og i fiskeriindustrien, hvilket gør det sværere for grønne iværksættere i fødevaresektoren at konkurrere mod de eksisterende, mere forurenende alternativer?
  • Landbruget og fiskeri er nogle af de største årsager til, at det står så skidt til med livet i havene. Hvorfor kæmper DI imod klimaafgifter i disse erhverv?
I vand til knæene – klimatilpasningen skal op i gear
Dilemmaerne står i kø: Hvad skal vi beskytte, hvor godt skal vi sikre os og hvad med naturen?
Kl. 12.00-12.45・DI Hjørnet – Brogadescenen (F35)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre det billigst og hurtigst at reducere vores udledninger og som er en politik som andre lande vilkunne kopiere?
LIVE brobygning med Verdens Vildeste Brobyggere
Vi hylder erhvervsuddannelserne, når 4 lærlinge bygger en bro på bare 5 timer i Kampeløkke Havn.
Kl. 12.00-17.00・Kampeløkke Havn (E15)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre det mere attraktivt at bruge mere bæredygtige materialer i byggebranchen?
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter på Danmarks største forurener, hvilket giver dem færre incitamenter til at omstille?
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter på Danmarks største forurener, hvilket giver os alle færre incitamenter til vælge grønnere materialer?
Ledelsesscenen åbner: De største ledelsestrends her og nu
Fire topledere giver hvert deres bud på, hvad der er vigtigst at vide her og nu om ledelse.
Kl.12.00-12.45・Ledelsesscenen (C-31)
  • Mener DI at det er bæredygtige lederskab at kæmpe så ihærdigt imod tilstrækkelige klimaafgifter, som Klimarådet, De Økonomiske Råd og de fleste tænketanke anbefaler?
Ja tak! God smag på fremtidens klimavenlige mad
Kom og oplev Anders Lund Madsen der bliver klogere på bæredygtig og klimavenlig frokost!
Kl.12.00-12.45・Verdensmålenes Plads (A1)
  • Arla er en af DIs medlemmer, og de bliver ved med at øge deres udledninger. Hvad gør DI for at reducere deres medlemmers udledninger?
  • Hvorfor kæmper DI imod klimaafgifter i landbruget og i fiskeriindustrien, hvilket gør det sværere for grønne virksomheder i fødevaresektoren at konkurrere mod de eksisterende, mere forurenende alternativer?
Stort køkken – store muligheder for sundhed og klima
Hvordan kan de store køkkener flytte danskerne i en sundere og grønnere retning?
Kl. 14.00-14.45・Sammen om Mad (E12)
  • Hvorfor kæmper DI imod klimaafgifter i landbruget og i fiskeriindustrien, hvilket gør det sværere for forbrugerne at træffe det rigtige klima- og økonomivalg?
  • Hvorfor kæmper DI imod klimaafgifter i landbruget og i fiskeriindustrien, hvilket gør det sværere for grønne virksomheder i fødevaresektoren at konkurrere mod de eksisterende, mere forurenende alternativer?
Unge: ledere skal forpligte sig ift. samfundsudfordringer
Vi tester unges holdninger til fremtidens arbejsplads.
Kl. 14.15-15.00・Ledelsesscenen (C31)
  • DI kæmper imod tilstrækkelige klimaafgifter, på trods af at det er, hvad De Økonomiske Vismænd, Klimarådet, Ungeklimarådet, de fleste tænketanke, de fleste ungdomspartier anbefaler. Hvorfor?
Hvad kræver en Grøn Samfundskontrakt?
Hvad kræver en sådan kontrakt, og hvorfor er den vigtig?
Kl. 14.30-15.30・Klima og Energi Scenen (C33)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre den grønne omstilling billigere, skabe flest jobs og mest vækst ifølge vismændene?
  • Hvorfor kæmper DI for at give milliarder i rabat på klimaafgiften til de største forurenere, penge som kunne blive brugt på velfærd eller støtte til grønne teknologier?
Fælles om Verden?
Hvilken rolle spiller erhvervslivet i implementeringen af den udviklingspolitiske strategi?
Kl. 14.00-14.45・Verdensmålenes Plads (A1)
  • Mener DI, at strategien om at give støtte til de allerstørste forurenere i landet viser et godt eksempel ift de andre lande, der ikke har den samme økonomi som os?
I samlet flok ind i den grønne omstilling
Den grønne omstilling kræver nye kompetencer på arbejdspladsen. Er vi allesammen klar?
Kl. 15.30-16.15・DI Hjørnet - Brogadescenen (F35)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre den grønne omstilling billigere, skabe flest jobs og mest vækst ifølge vismændene?
  • Hvorfor kæmper DI for at give milliarder i rabat på klimaafgiften til de største forurenere, penge som kunne blive brugt på velfærd eller støtte til grønne teknologier?
Jagten på den bæredygtige mad
Kan fødevareindustrien leve op til krav om grønnere fødevarer og produktion? Vi spørger industrien.
Kl. 17.30-18.00・Sammen om Mad (E12)
  • Hvorfor kæmper DI imod klimaafgifter i landbruget og i fiskeriindustrien, hvilket gør det sværere for forbrugerne at træffe det rigtige klima- og økonomivalg?
  • Hvorfor kæmper DI imod klimaafgifter i landbruget og i fiskeriindustrien, hvilket gør det sværere for grønne virksomheder i fødevaresektoren at konkurrere mod de eksisterende, mere forurenende alternativer?
Modeshow: Politikere på catwalken i bæredygtighedens tegn
Vaskerier forvandler kasserede tekstiler til bæredygtigt modetøj – se det på de modige modeller.
Kl. 18.00-18.45・DI Hjørnet - Havnegadescenen (F34)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, hvilket gør det sværere for designer, producenter og forbrugerne at træffe det rigtige klima- og økonomivalg?
Erhvervslivet i den gule førertrøje
Færre danskere hopper på cyklen til arbejde. Det skal der laves om på. Kom og hør hvordan.
Kl. 9.30-10.15・DI Hjørnet - Havnegadescenen (F34)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre gøre det mere attraktivt for folk og virksomheder at bruge mere bæredygtige transportformer som cykling og offentlig transport?
  • Hvorfor kæmper DI mod tiltag, der vil gøre det sværere for forurenende transportformer at komme ind i de store byer og derfor gør det mindre attraktivt at cykle?
Mads og det bæredygtige A-hold
Lyt med når Mads Steffensen sammen med monopolet diskuterer virksomhedernes bæredygtige dilemmaer
Kl.10.00-10.45・Verdensmålenes Plads (A1)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre gøre det mere attraktivt for folk og virksomheder at bruge mere bæredygtige transportformer som cykling og offentlig transport?
  • Hvorfor kæmper DI mod tiltag, der vil gøre det sværere for forurenende transportformer at komme ind i de store byer og derfor gør det mindre attraktivt at cykle?
Bæredygtigt forbrug – er det bare noget, vi leger?
Vi vil leve bæredygtigt, men der kan være langt fra gode intentioner til handling. Hvad kan vi gøre?
Kl. 10.15-11.00・DI Hjørnet – Brogadescenen (F35)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, hvilket gør det sværere for forbrugerne at træffe det rigtige klima- og økonomivalg?
Design til evigheden - holdbar æstetik er også bæredygtighed
Smag og behag kan ikke diskuteres. Men det gør vi alligevel i debat om æstetisk bæredygtighed.
Kl. 11.15-12.10・Friday (K10)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, hvilket gør det sværere for designer, producenter og forbrugerne at træffe det rigtige klima- og økonomivalg?
Er forsyningssikkerhed og grøn omstilling modsætninger?
Energipolitik er blevet sikkerhedspolitik, men hvor stiller det grøn omstilling og klimakrisen?
Kl. 11.30-12.00・Klima og Energi Scenen (C33)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre det billigere at bruge lokalproducerede vind og sol fremfor fossile brændsler, der kommer fra andre lande?
  • Hvorfor kæmper DI for gasledningen til Lolland-Falser, der vil øge gasforbruget i industrien med op til 9%. Dan Jørgensen har sagt, at gasledningen ikke skaber ny produktion af biogas?
Mad i krisetider – høje priser og grønne ambitioner
Kom og få svar på, hvad der sker med vores fødevarer, når kriserne står i kø.
Kl. 11.30-12.00・DI Hjørnet - Havnegadescenen (F34)
  • Hvorfor kæmper DI imod klimaafgifter i landbruget og i fiskeriindustrien, hvilket gør det sværere for forbrugerne at træffe det rigtige klima- og økonomivalg?
ProduktionsDanmark er Klimaklar!
Sådan kommer vi i mål med en grøn og bæredygtig produktion i Danmark.
Kl. 12.00-12.45・DI Hjørnet - Brogadescenen (F35)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der gør det sværere for grønne produktionsvirksomheder at konkurrere mod de eksisterende, forurenende alternativer?
Infrastrukturens dag
Hvordan flyver vi grønt i fremtiden, og hvordan sikrer vi, at gode projekter ikke kuldsejler i modstand?
Kl. 13.20-18.00・Operate (F37), Havnegade
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der gør det sværere for grønne transportmidler at konkurrere mod de eksisterende, forurenende alternativer?
Fremtidens energisystem – hvordan ser det ud?
Vær med, når vi laver brint og stiller skarpt på fremtidens teknologier og bygger Energiøer i LEGO.
Kl. 13.30-16.00・Klima og Energi Teltet (C34)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre det billigere at bruge lokalproducerede vind og sol fremfor fossile brændsler, der kommer fra andre lande?
Lær, hvordan du laver dit eget CO2 regnskab
Lav jeres eget klimaregnskab og få indblik i, hvorfor klimregnskaber er en afgørende konkurrencefaktor.
Kl. 14.00-14.45・Verdensmålenes Plads (A1)
  • Hvorfor har DI ikke selv udgivet deres bæredygtighedsrapport og deres eget CO₂-regnskab?
  • Danmarks største forurener og en af DIs medlemmer Aalborg Portland har ikke udgivet deres CO₂-regnskab siden 2019. Har DI opfordret dem til at udgive deres CO₂-regnskab siden 2019?
Forskning for folket
Forskning kan ændre verden men får ikke meget politisk opmærksomhed. Det skal vi lave om på!
Kl. 15.30-16.15・DI Hjørnet - Brogadescenen (F35)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre det nemmere for grønne innovationer at finde grobund i markedet?
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil give et incitament for alle at forske i mindre forurenende teknologier for at mindske afgiftstrykket?
Bare det ikke er i MIN baghave
Kl. 16.20-17.10・Operate (F37)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre det billigere at bruge lokalproducerede vind og sol fremfor fossile brændsler, der kommer fra andre lande?
Verden ud af vandkrisen med danske teknologier
DK har løsningerne, men halter alligevel bagud på at skabe vækst i sektoren. Hvad stiller vi op?
Kl. 17.15-18.00・DI Hjørnet - Brogadescenen (F35)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre gøre det mere attraktivt for folk og virksomheder at bruge mere bæredygtige transportformer som cykling og offentlig transport?
  • Hvorfor kæmper DI mod tiltag, der vil gøre det sværere for forurenende transportformer at komme ind i de store byer og derfor gør det mindre attraktivt at cykle?
Bliv en bæredygtig leder – og red verden
Hvad skal fremtidens leder kunne for at vi lykkes med Verdensmålene?
Kl. 11.00-11.45・Verdensmålenes Plads (A1)
  • Mener DI at det er bæredygtige lederskab at kæmpe imod tilstrækkelige klimaafgifter, som Klimarådet, De Økonomiske Råd og de fleste tænketanke anbefaler?
  • Mener DI at det er bæredygtige lederskab at kæmpe imod tilstrækkelige klimaafgifter, som vil gøre den grønne omstilling billigst, og skabe mest job og vækst?
Mellem to klimatopmøder – DI x Folkekirkens Nødhjælp
Det kræver fælles fodslag at skabe global klimahandling, der batter – også mellem to klimatopmøder.
Kl. 13.45-14.30・DI Hjørnet - Brogadescenen (F35)
  • Mener DI, at
  • Mener DI at det er bæredygtige lederskab at kæmpe imod tilstrækkelige klimaafgifter, som vil gøre den grønne omstilling billigst, og skabe mest job og vækst?
Et pift af æstetik til den grønne fremtid
Hvordan kan virksomheder, design og kunst sammen skabe et cirkulært og inkluderende samfund?
Kl. 15.30-16.15・DI Hjørnet - Brogadescenen (F35)
  • Hvorfor kæmper DI imod tilstrækkelige klimaafgifter, der vil gøre gøre det mere attraktivt for folk og virksomheder at bruge mere bæredygtige transportformer som cykling og offentlig transport?
  • Hvorfor kæmper DI mod tiltag, der vil gøre det sværere for forurenende transportformer at komme ind i de store byer og derfor gør det mindre attraktivt at cykle?

En regning til dine børn

Indrømmet. Man skal være lidt blåøjet for at forvente et direkte grønt udspil fra Dansk Industri under de igangværende forhandlinger om CO2-afgift. Men selv små forventninger kan føre til stor skuffelse, for ingen dansk lobbyorganisation har formået et mere kulsort og grådigt udspil. Grådigheden rækker langt ud over DI’s eksistensberettigelse, for den kommer kun et forurenende fåtal af deres medlemmer til gode og er på hele samfundets bekostning.

Den billigste og sikreste vej til at opnå klimamålene går gennem klimaafgifter. Det understreger samtlige tænketanke, Klimarådet, de økonomiske vismænd samt Finansministeriet. Desværre smider DI grus i maskineriet for en lille økonomisk vinding på den korte bane – for de få. Udspillet er kun til gavn for deres største og mest forurenende medlemmer og til stor skade for alle os andre.

Hvis det ikke sætter DI i gråDIg, ved vi ikke, hvad gør. Tænk på det, næste gang du ser Dansk Industris logo. Hvis I som virksomhedsledelse er i tvivl om, hvilken lobbyisme I betaler til som medlemmer af DI, så læs om det på DenÅbneLobby.dk

Måske en smule åbenhed kan føre til forandring.

icon describing population

Grådig på bekostning af samfundet

Hvis alle ikke betaler den samme CO2-afgift, bliver regningen dyrere. DI's afgiftsforslag gør den ifølge CEPOS faktisk 80 pct. dyrere. Hvor er DI's samfundssind?

Når vismændene, Klimarådet, CEPOS, AE-rådet, Kraka, CONCITO, Dansk Erhverv og SMVDanmark er enige, kunne der være noget om det. Hvis vi skal nå klimamålene billigst og med mindst jobtab, så skal vi alle betale en tilstrækkelig høj klimaafgift. Og danskerne er enige: 78 pct. mener ifølge Electica, at en CO2-afgift skal være den samme for alle.

DI lægger et røgslør, så du tror, at de kæmper for det samme. Men hvis du læser det med småt vil du se, at de mener, at hverken landbruget eller de største forurenere, skal betale mere end i dag. Du vil også se, at DI kæmper for så lav en pris, at deres plan i virkeligheden er et krav om flere penge til deres mest sorte medlemmer, betalt af den danske statskasse.

En grøn omstilling med en klimaafgift vil knap kunne mærkes. Det koster 0,15 pct. af vores økonomi. Til gengæld slipper vi for forurening og dårlig samvittighed. Omvendt vil en løsning, der ikke beror på det billigste virkemiddel, koste mindst 45 mia. kroner mere for statskassen om året.

DIs forslag vil koste samfundet rigtig meget, for en lille gevinst for deres største forurenere. Vores penge ud af vinduet, så der fortsat er røg ud af nogle fås skorstene.

icon describing a factory

Grådig på bekostning af virksomhederne

DI holder hånden under de største forurenere, mens de opfordrer til, at alle andre skal betale mere. Selvom 68 pct. af virksomhederne ifølge CEVEA er enige i, at en CO2-afgift bør være ensartet.

Udover at DI opfordrer til en alt for lav pris på forurening, så vil de for alt i verden ikke have, at de mest forurenende virksomheder betaler CO2-afgiften. Hovedsagelig fordi at de påstår, at disse virksomheder i forvejen betaler en europæisk afgift. 

Det er en hån mod de fleste af DI's egne medlemmer og resten af det danske erhvervsliv. 
For det første er der ingen, der ved, hvad prisen på den europæiske afgift bliver i fremtiden. 
For det andet får disse store udledere så meget rabat (de såkaldte gratis kvoter), at de betaler en brøkdel af, hvad DI offentligt siger.
For det tredje får disse medlemmer allerede et hav af subsidier - tænk fx. på tilskud til CO2-fangst, gratis gasrør og særregler på energiafgifter.
Og her nævner vi ikke engang landbruget. Landbruget står for 30 pct. af vores udledninger, og fik 10,7. mia i støtte i 2019. Synes DI, at landbruget bør betale CO2-afgiften? Svaret: et klart nej.

Når DI mener, at de få, der står for mindst 60 pct. af vores udledninger ikke bør betale en dansk CO2-afgift, hvem står tilbage med regningen? Når de mener, at CO2-prisen skal være så lav, at de største forurenere ender med direkte adgang til statskassen i stedet for at betale, hvem står tilbage med regningen?

Det gør den grønnere resten af de danske virksomheder. Og dig og mig.

icon describing a planet with a leaf

Grådig på bekostning af klimaet

Klimarådet, De Økonomiske Råd og et hav af økonomiske tænketanke har sagt det højt og tydeligt: vi skal betale over 1000 kr. per ton CO2, hvis vi med sikkerhed skal nå vores klimamål.
DI? Det seneste, vi har hørt, er 800 kr. i 2030.

DI gambler med planetens fremtid. De lobbyer imod den nødvendige pris, som samtlige forskere anbefaler, at vi skal have i 2030, for at vi med sikkerhed når vores mål. Hvad værre er, har vi som foregangsland også et særligt ansvar for, at vores klimapolitik også kan stå som eksempel for hvad andre lande bør gør. At følge DI's forslag med tårnhøje subsidier til tvivlsomme teknologier vil betyde, at vi viser andre lande, at den grønne omstilling bør være dyrt og baseres på mirakler. 

At skabe tvivl om opnåelse af klimamål og at opfordre til dårlig klimapolitik? Det er klimaet ikke tjent med.

icon depicting a safety hat

Grådig på bekostning af arbejdspladser

Det koster langt flere danske jobs, når alle ikke betaler den samme afgift. Det er lige det, DI foreslår. De foreslår nemlig, at de mest forurenende virksomheder ikke betaler en dansk CO2-afgift.

Ifølge vismændene koster en plan, der ikke indebærer CO2-afgifter, mindst 4 gange så mange arbejdspladser som den optimale strategi med tilstrækkelige CO2-afgifter. DI's afgiftsforslag dækker så få og har så lav en CO2-pris, at deres plan koster flere arbejdspladser end nødvendigt. 

Det paradoksale? En CO2-afgift rammer de mest forurenende virksomheder. Men DI's plan koster arbejdspladser hos alle de andre, grønnere virksomheder. Det er klart: når staten forringer konkurrenceevnen for at finansiere støtten til de mest klimabelastende DI-medlemmer, så går det ud over de mere bæredygtige arbejdspladser. Blot så de mest højtråbende DI-medlemmer kan fortsætte udledningerne uforstyrret.

Større jobtab i Danmark, bortset fra hos de største udledere. Det er det, DI lobbyer for.

Icon describing healthcare

Grådig på bekostning af velfærd

DI's plan afhænger af tilskud fra staten. Og rigtig meget af det. De penge skal komme et eller andet sted fra. Skal vi - udover at spille hasard med vores planet - tage chancer med vores velfærd?

DI indrømmede selv, at deres plan koster samfundet flere penge. Takket være vismændene ved vi, hvad en plan, der ikke gør brug af klimaafgifter, koster. Mindst 45 mia. mere om året i 2030. Det svarer til hele folkeskolen. Eller hele ældreplejen i dag. Vi kunne også få 11 supersygehuse - hvert år. Pointen er, at det handler om meget mere end en CO2-afgift. Det handler om fremtidens Danmark, og Danmarks fremtid. Når nu alle fra Enhedslisten til CEPOS opfordrer til tilstrækkeligt høje afgifter, så må der være noget om det. Og når DI arbejder imod det, har vi alle en pligt til at råbe op.

Følg med og hjælp til

Skriv dig op til nyheder og støt kampen for at løse klimakrisen på den billigste og mest retfærdige måde.

Hjælp til

Vi er Den Åbne Lobby

Klassisk lobbyarbejde foregår i korridorerne, men i Den Åbne Lobby arbejder vi for en fuldstændig åben påvirkning af beslutningstagere og interessenter.

Vi er åbne om de forandringer, vi ønsker. Vi er åbne over for forslag til, hvordan vi påvirker mest effektivt. Og hvis det er dit forslag, er vores pengekasse åben.

Vi sætter midler bag kampagner, events, aktivisme, kunst, folkeforførelse og politikerpåvirkning. Alt, som kan tænkes at hjælpe en ambitiøs klimapolitik på vej.

Vi er en almennyttig forening med over 100 frivillige. I bestyrelsen sidder Martin Collignon, Morten Primdahl og Morten Saxnæs.

Danmark kan naturligvis ikke alene løse verdens klimaproblemer, men vi tror på eksemplets magt. Hvis vi viser, at vi i Danmark kan føre den nødvendige politik, vil andre følge trop.